<$BlogRSDURL$>

Tersurat Tersirat

Buah pendapat seorang anak muda.

Catatan-catatan Saya- -模糊内涵- -A Dreamcatcher's Plan- -カイの感じ-
Teman Catatan- -Nick- -BenTan- -BenFoo- -LoyC- -Bryz- -jinxy- -mabzyeo-

Jika anda mempunyai sebarang komen, sila tinggalkan pendapat anda, terima kasih!

11.10.06

Sejarah Ditulis Semula 

Adik saya terterima satu esei yang agak menakjubkan. Pelajar ini telah memberi versinya yang tersendiri semasa menduduki peperiksaan Sejarah di St. Francis' Insitution, Melaka. Walaupun saya tidak mempunyai hak cetak, rasanya beliau tidak akan marah jika saya berkongsi dengan anda semua.

Inilah ayat-ayatnya, seperti yang tertulis (seberapa boleh):

Bahagian A

Agama Islam memberi banyak pengaruh terhadap masyarakat Melayu tradisional pada abad ke-19. Pada abad tersebut Masyarakat Melayu hidup dalam kegelapan. Kebanyakan masyarakat mengamalkan judi, riba dan melakukan banyak kesalahan seperti mencuri, merogol dan sebagainya. Kaum wanita pula dipandang hina dan mereka tidak dapat mewarisi kebijaksanaan moyang mereka.

Setelah Agama Islam dipupuki Pengaut agama Islam mengenal sistem tenaga nasional. Iaitu sebuah penjana kuasa elektrik yang memberikan masyarakat Melayu lampu. Dengan adanya cahaya dan lampu, masyarakat Melayu tidak akan hidup dalam kegelapan. Perlakuan seperti, zina, raba, judi dan sebagainya tidak dilakukan lagi kerana mereka malu adanya tiang lampu di merata-rata yang menyuluh tingkah laku mereka. "In English, they are too shy to do tat stuff in the light. Scared people see me. Stupid."

Mereka akhirnya dapat belajar kerana mempunyai lampu meja dan ini menjadikan mereka bijak. Mula-mula mereka mangambil UPSR kemudian PMR, SPM dan akhirnya STPM. Banyak telah pergi ke University Cahaya Langit kerana di sana terdapat lampu untuk pelajaran mereka.

Perempuan tidak lagi dipandang hina kerana setelah ada cahaya, "Men felt shy because 'their ... body part are diffrent". 1 bolt 1 nat really tiu lo. Adanya elektrik, mereka tengok filem cerita pokemon dan digimon.

Akhirnya mereka berjaya membina balik ampangan yang Sabah itu dengan jentera yand berkuasa tinggi.

Bahagian B

Pada masa kegemilangan China dan Jepun, penduduk mereka mengamalkan kepentingan fahaman Confucius di China dan agama Shinto di Jepun.

Agama Confucius ini memang "confusing" entah bila masa mahu makan dan entah bila mahu bertapa. Let me explain k!? Sebelum adanya ajaran Confucius, dunia di China adalah huru-hara kerana raja Syaitan dunia akan dilahirkan dan memusnahkan dunia. Dengan itu, Dewa mengarahkan Senzo untuk mendapatkan kitab suci Confucius untuk mengalahkan raja syaitan. Tetapi perjalanannya susah sehingga banyak awek iblis yang cantik menggodanya. Dia terpaksa mencari pengikut untuk membantunya. Iaitu cereka Monyet, Babi, Kuda dan Hantu Air. Selepas mendapatkan kitab suci, Raja Syaitan dikalahkan. Dan semua orang memahami ajaran Confucius walaupun sangat "confusing". Kalau tidak Raja Syaitan akan muncul semula.

Ajaran Shinto pula datang dari Tom Cruise. Dia ini seorang askar, generallah dan wat pangkat forget liau. Dia mahu kill all the stupid Japanese because they samurai all so lazy steal stuff. Tetapi kena tangkap dan diberi fahaman Samurai. Selepas dilepaskan dia tak mau balik pula kerana ada awek cantik ma. Lepas itu dia pun fang guat chai lo. His people went to kill him pun tak jadi. Ini telah tersebarnya Shinto.

Secara kesimpulan, Shinto dan Confucius dilahirkan kerana awek cantik yang terlalu menggodai.

Di sini saya bersertalah satu pantun,

Berjalan-jalan di tepi muara,
Hendak mencari anak dara.
Kalau nak cari anak dara,
Di tepi muaralah.

TAMAT

Esei yang tertera di atas hanyalah untuk tujuan hiburan dan tidak mempunyai sebarang niat untuk menghina atau mentertawakan sesiapa. Oleh itu, bacalah dengan minda yang terbuka.

Pada pendapat saya, walaupun esei tersebut pasti tidak lulus, pengarangnya telah menyerlahkan ciri-ciri istimewa orang Malaysia. Kita dilahirkan di tanah air yang dihuni berbilang kaum, dan penyerapan pelbagai bahasa dan budaya ialah sesuatu perkara yang semula jadi. Dalam esei tersebut terdapat elemen-elemen Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Kantonis, dan juga Bahasa Pasar yang digunakan ramai.

Inilah salah satu sebab mengapa saya bangga sebagai seorang rakyat Malaysia. Keistimewaan ini hanya boleh dikongsi sesama kita. Oleh itu, bersyukurlah anak Malaysia!

posted by Unknown  # 11:20:00 PM
Komen: Post a Comment

Arkib

04/2004   05/2004   04/2005   11/2005   01/2006   10/2006   12/2006   02/2008  


This page is powered by Blogger. Isn't yours?